Thursday, August 21, 2014

Test Plan Vs Test Strategy

Test Plan
The Test Plan document is derived from the Product Description, Software Requirement Specification SRS, or Use Case Documents.
The Test Plan document is usually prepared by the Test Lead or Test Manager and the focus of the document is to describe what to test, how to test, when to test and who will do what test.
It is not uncommon to have one Master Test Plan which is a common document for the test phases and each test phase have their own Test Plan documents.
There is much debate, as to whether the Test Plan document should also be a static document like the Test Strategy document mentioned above or should it be updated every often to reflect changes according to the direction of the project and activities.
My own personal view is that when a testing phase starts and the Test Manager is “controlling” the activities, the test plan should be updated to reflect any deviation from the original plan. After all, Planning and Control are continuous activities in the formal test process.
· Test Plan id
· Introduction
· Test items
· Features to be tested
· Features not to be tested
· Test techniques
· Testing tasks
· Suspension criteria
· Features pass or fail criteria
· Test environment (Entry criteria, Exit criteria)
· Test deliverable
· Staff and training needs
· Responsibilities
· Schedule


Test Strategy
A Test Strategy document is a high level document and normally developed by project manager. This document defines “Software Testing Approach” to achieve testing objectives. The Test Strategy is normally derived from the Business Requirement Specification document.
The Test Strategy document is a static document meaning that it is not updated too often. It sets the standards for testing processes and activities and other documents such as the Test Plan draws its contents from those standards set in the Test Strategy Document.
Some companies include the “Test Approach” or “Strategy” inside the Test Plan, which is fine and it is usually the case for small projects. However, for larger projects, there is one Test Strategy document and different number of Test Plans for each phase or level of testing.
Components of the Test Strategy document
· Scope and Objectives
· Business issues
· Roles and responsibilities
· Communication and status reporting
· Test deliverability
· Industry standards to follow
· Test automation and tools
· Testing measurements and metrices
· Risks and mitigation
· Defect reporting and tracking
· Change and configuration management
· Training plan

Test Plan is a document which describes the scope, approach and schedule of testing activities or you can also say that it contains "what we will test in software", "how we will test it", "when we test it as timing of testing" and "who will perform testing". It is the responsibility of test lead to develop this document.

Usually a test plan contains following things.
(1) Scope of testing
(2) Testing approach
(3) Time frame
(4) Objectives of testing
(5) What will be the environment
(6) What will be the deliverables
(7) Risk factors
(8) Features to be tested

Test strategy is also a document and it is the responsibility of the project manager to develop it. It contains which techniques we will use and what will be the module to test. Here technique means type of testing. As different testing techniques can be applied to test software based on our goals. For example stress and load testing is applied on web based applications. We have to decide which testing approach we will use to test a module as following testing approaches can be used.

(1)Black Box Testing (2) White Box Testing (3) Ad-hoc testing (4) Acceptance Testing (5) Recovery testing (6) Sanity testing (7) Smoke testing (8) Regression testing (9) End to End Testing (10) System Testing (11) Functional Testing (12) Unit Testing (13) Alpha Testing
(14) Beta Testing (15) Exploratory Testing etc.
Entry Criteria :
Entry criteria is the minimum eligibility or the minimum set of conditions that should be met in order to start the testing work . Entry criteria are documented and signed off   during the test planning phase and is included in the relevant test plans.
Typical entry criteria may include the following:
· All test hardware platforms must have been successfully installed , configured, and functioning properly.
· All the necessary documentation, design, and requirements information should be available that will allow testers to operate the system and judge the correct behavior.
· All the standard software  tools including the testing tools must have been successfully installed and functioning properly.
· All personnel involved in the testing effort must be trained in the tools to be used in the testing process.
· Proper test data is available.
· The test environment such as, lab, hardware, software, and system administration support should be ready.
If any of the conditions specified in the Entry criteria ( that is already documented and signed off) cannot be met due to some reasons, an approval is needed from all the stakeholders that were involved during the signing off.

Exit Criteria:
Exit criteria is the minimum eligibility or the set of  conditions that should be met in order to close a particular project phase. Exit criteria are documented and signed off during the test planning phase and are included in the relevant test plans.
Typical Exit criteria may include the following:
· All Test plans have been run.
· A certain level of requirements coverage has been achieved.
· No high priority or severe bugs are left outstanding.
· All high-risk areas have been fully tested, with only minor residual risks left outstanding.
· Cost – when the budget has been spent.
· The schedule has been achieved.
Exit criteria should have been agreed as early as possible in the SDLC cycle; however, it may get subjected to controlled changes as the details of the project become more clear.
Due to the increasing complexity and size of the project  that we see nowadays, the need for Entry and Exit criteria is mandatory for the success of any project.



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